27.12.2014

Uudenvuodenlupauksia, tai ainakin melkein

IMG_8673 IMG_8674 IMG_8675

huivi, neule, hame, sukkahousut H&M / laukku Seppälä / kengät Second hand

En ole mikään uudenvuodenlupausten suurin fani. Ehkä siksi, että olen sangen kehno pitämään itselleni tehtyjä lupauksia. Aina löytyy joku porsaanreikä, joka oikeuttaa kiemurtelemaan päätöksestä ja antaa luvan tehdä toisin. Itsekurini ei ole järin kehittynyt.
Sen sijaan, että tekisin itselleni lupauksia, joita en aio kuitenkaan pitää paria viikkoa kauempaa, ajattelin esittää itselleni kysymyksen: millaisen vuoden haluan viettää? Millainen minä haluan olla vuoden päästä? Vuosi 2014 on ollut itselleni melko hyvä ja antoisa: tasapainoinen ja vakaa. Ei suuria hankaluuksia eikä suuria yllätyksiä. Olen ollut pääasiassa tyytyväinen. Kuitenkin vastaus aiempaan kysymykseen löytyy jo näistä tekijöistä: en halua vuoden 2015 olevan samanlainen. 

Minulla on pari tavoitetta, joissa haluaisin onnistua. Haluan paremman fyysisen sekä henkisen kunnon. Kumpikaan ei ole nollassa, mutta haluan löytää tasapainon. Tällä hetkellä tuntuu, ettei fyysinen hyvinvointini ole samalla tasolla henkisen kanssa, joten fyysisen kunnon eteen aion tehdä töitä. Mitään varsinaista rantakunto -15 missiota minulla ei ole, sillä kehtaisin kyllä mennä rannalle nytkin.

Haluaisin oppia myös kulutuskriittisemmäksi. Syyllistyn liian usein ostelemaan asioita hetken mielijohteesta ja näihin päähänpistoihin uppoaa pidemmällä aika välillä aika paljon rahaa, jonka voisi käyttää paljon fiksumminkin. Ihannetavoite olisi, jos pääsisin eroon kaikista nykyisistä osamaksuistani, mutta toisaalta nykyisillä tuloillani se on melko mahdotonta. Joten sen sijaan yritän olla hankkimatta niitä enää lisää ja säästää myös sitä kautta. Materian haalimisen lisään koitan satsata elämyksiin, joista riittää iloa ja muisteltavaa niin kauan kuin muisti toimii.
Olen tänä vuonna onnistunut uudistamaan vaatekaappini sisällön aika hyvin, joten ensi vuonna minun ei tarvitse tehdä oikeastaan mitään vaateostoksia ellei joku täysin hajoa. Yritän minimoida kaikki vaateostokset ja shoppailla vain ja ainoastaan kirpputoreilla.

Tällaiset pienet ja arkipäiväiset jutut sopivat omaan elämänrytmiini paljon paremmin, kuin tammikuun ensimmäisenä päivänä kalenterissa lukeva ELÄMÄNMUUTOS. Muutokset eivät ala kalenterista, vaan omasta tahdosta. 

Millaisia tavoitteita, suunnitelmia tai lupauksia te olette miettineet ensi vuodelle?

2 kommenttia:

  1. Mä olen lupausten ystävä, mutta ne ei kyllä mulla rajoitu vaan uuteen vuoteen vaan teen elämäntapamuutoksia pitkin vuotta. Ja yleensä niistä aina joitain pysyviä parannuksia jää käteen. Vuodenvaihteellekin olen tehnyt jo viisi lupausta. Tosi pieniä ja sellaisia, että pystyn ne pitämään. Voit joskus maaliskuussa tehdä kyselyn miten lupaukset on pitäny :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo itsekin tulee tehtyä kaikenlaisia lupauksia ja päätöksiä pitkin vuotta ja ne pitää vähän vaihtelevalla menestyksellä :D Palataan siis asiaan reilusti ensi vuoden puolella! :P

      Poista