1.6.2015

Dublin Diaries part 1

Terveiset äärimmäisen tuulisesta, sateisesta ja viluisesta Dublinista! Joo on meillä aurinkoakin ollut, mutta tänään sää on ollut kaikessa yksinkertaisuudessaan niin masentava, että ulos ei ole tehnyt mieli astua ollenkaan. Suomalaiselle tämä ei ole tosin mikään sääkulttuurishokki, sielläkin kun on totuttu lähes kaikkeen. Saman päivän aikana voi paistaa aurinko, sataa, tuulla ja myrskytä parin tunnin välein ihan miten sattuu, joten sateenvarjo ja paksumpi pusero laukussa on ihan ehdoton 24/7 tai aina kun ulkona liikkuu. Tai melkein sisälläkin, heh.

Mistähän mie oikein aloittaisin tämän matkan purkamisen? Varmaan siitä kun päästiin hotellille (johon tultiin btw ihan taksilla!) niin sisäänkirjautumisen yhteydessäpä selvisi, ettei meidän varaus ollut mennyt perille asti. Siis eihän näin käy kuin elokuvissa tai jollekin tutun tutun veljen kaverille! Varasin hotellin jo tammikuussa hostelworld.com nimisen palvelun kautta ja nyt kokemusta viisaampana voin todeta, että mitä ikinä teettekin ja minne matkustattekin, niin älkää käyttäkö kyseistä palvelua!
Nojoo, siinä tuskan hiki kohosi pintaan ja verenpaine nousi varmaan aika huimiin lukemiin ja varmaan puolitoista tuntia yritettiin puolin ja toisin selvittää asiaa. Moka oli siis kokonaan hostelworldin. Ja suurin ongelma oli, että kyseinen hotelli oli ääriään myöten täynnä sinä iltana, kuten koko viikonlopun, että ei oltaisi mahduttu sinne, muutoin oltaisiinkin varmaan saatu huone ongelmitta. No, sama olemme täynnä -ongelma olikin sitten ihan jokaisen muunkin hotellin/hostellin kanssa, koska oli tämä National Bank Holiday weekend, josta jo mainitsinkin. Kunnes sitten tärppäsi ja tilaa löytyi eräästä Bed & Breakfast paikasta ihan keskustasta. Suurinpiirtein juostiin tänne ja saatiin loppujen lopuksi huone viikoksi hintaan 420 euroa. Ei huono! Huonehan ei ole mikään erikoinen, eristeet on melko huonot, kerrossänky melko heppoista takoa ja suihkut sekä vessat käytävillä yhteisessä käytössä, mutta en valita! Omistajapariskunta on mitä mukavin, huone ja vessat siistejä ja sijainti ihan täydellinen. (Ainoa miinus tulee ensimmäisenä yönä päälle menneestä palohälytyksestä, jokaisessa huoneessa on omat hälyttimet ja se ääni oli karmea. Saatiin melkein sydänkohtaukset, ekalla, tokalla ja kolmannella kerralla. Sen jälkeen se on onneksi pysytellyt hiljaa...)

IMG_3659 IMG_3671 IMG_4006 IMG_3686

Alun shokista on toivuttu ja meillä onkin ollut jo pari tosi kivaa päivää. Ensimmäisenä päivänä eli lauantaina käytiin tekemässä kaupunkikierros ja esittelin vähän poikaystävälle paikkoja (kokenut Dublinin matkaaja kun oon! Köh.), käytiin syömässä hervottoman hyvässä paikassa ja päätettiin iltapäivällä lähteä visiitille eläintarhaan. Illalla käytiin vielä paikallisessa pubissa parilla ja kuuntelemassa livemusiikkia. Paikalla oli lähinnä meitä vanhempia ihmisiä, mutta tunnelma oli silti tosi jees!

Eilen puolestaan käväistiin aamupäiväretkellä eräässä toisessa kaupungissa (tai kylä olisi ehkä osuvampi sana) ihan mahottoman hienoissa maisemissa (erillistä postausta tulossa tästä) ja suunnattiin iltapäiväksi takaisin Dubliniin, koluttiin hieman kauppoja ja löydettiin taas törkeän hyvä ruokapaikka sattumalta (lupaan tehdä näistäkin oman postauksen). Päivän aikana tuli käveltyä niin paljon, että tultiin melko aikaisin takaisin tänne meidän majapaikkaan ja katsottiin pari jaksoa Vampyyripäiväkirjoja (jep, aloitin alusta ja pakotin poikaystävän katsomaan myös, myönnän olevani ihana ja ehkäpä hieman addiktoitunut) ja simahdettiin.
Tämä päivä on ollut vähän semmoinen turhake, sillä kuten jo mainitsin, sää on ollut tosi kurja. Ollaan kulutettu päivä kauppoja koluamalla, sillä niitä on täällä ihan hitokseen ja tulipa sitä jonkin verran jo shoppailtuakin! Isommat ostoksenteot olisi kuitenkin tarkoitus jättää vikoille päiville, kun palkan pitäisi kolahtaa tilille.

IMG_3719 IMG_3830 IMG_3970 IMG_3886 IMG_3854

Shoppailupäivän lisäksi tarkoitus olisi käydä visiitillä vielä jossakin toisessa lähikaupungissa tai -kylässä. Cliffs of Moheirilla vierailu oli mielessäni ennen matkaa, mutta hinnat on sitä luokkaa, että en tiedä, viitsitäänkö. Olisihan se varmasti kaiken rahan arvoista, mutta katsoo nyt. Mietittiin myös Belfastissa käymistä, mutta voi olla, että se jää välistä. Jostain syystä kohteena se ei ole minua koskaan erityisemmin kiinnostanut. Jos teillä on tähän väliin heittää jotakin Dublin-vinkkejä niin tehkääpä se ihmeessä! Vaikka olenkin täällä aiemmin pariin otteeseen käynyt, on itse kaupunki ja kohteet jääneet hieman sivuun pubeissa notkumisen ja Tescossa ravaamisen ohella... ;D

Mun tekisi kovasti mieli kahvia, katsotaan jos saadaan kerättyä rohkeutumme ja marssittua tuonne hirmumyrskyyn! Onneksi Starbucks on noin sadan metrin päässä...

Tässä siis ensimmäiset Dublinista ja Irlannista, varautukaa siihen, että paljon paljon lisää on tulossa!